الأحد، 15 يوليو 2012

أنا مش مذنبة



أنا كل ذنبى ف الحياه إنى مش متجوزة ,
 أأأأأأأأأأأأأأأيون مستغربين ليه ؟
اللى بيحصلى كتير , مش حاجة واحدة وبس ,
 اللى بيحصل إنى حاسه انى نص بنى أدم بما انى ما تجوزتش ,
اللى بيحصل انى حاسه انى ناقصة علشان مالقيتش الراجل اللى يكملنى ,
اللى بيحصل انى حاسه انى كافره  علشان مكملتش نص دينى ,
اللى بيحصل إنى حاسه أنى صفر ع الشمال من غير وقفة راجل جنبى ,
اللى بيحصل كتير وكتير ,
انا مش قادرة استحمل فكرة انى لازم اتجوز علشان أقدر اكون كيان مستقل بذاته ,
مش قادرة استحمل فكرة انى اتعامل على انى مذنبه , بس علشان مش متجوزة ,
مش قادرة أستحمل فكرة انى متهمة انى ارتكبت خطيئة او إرتكبت جرم علشان انا لسه أنسة أو بمعنى ادق عانس وما اتجوزتش ,
هو أنا ليه أستحمل كلام  مدام إعتماد جارتنا ؟ أو أستاذ لمعى مديرى ف الشغل ؟
أو البت زينب بنت طنط سناء صاحبة ماما  اللى اتجوزت اول ما خلصت الدبلون ؟
وكمان ليه أستحمل بصاتهم ؟
أو تلميحاتهم , أو اتهاماتهم  ,  أو سخافاتهم أو أو أو ............... ؟
انا مش مضطرة انى اتجوز علشان اثبت للناس انى كويسه , وحلوة , والف من يتمنانى , لا خالص على فكرة يا جماعة
انا مش مضطرة اتجوز علشان اثبت انى معنديش مشكلة ومش معطوبة , ولا حمضانة ولا معيوبه لاسمح الله ,
المشكلة مش فيا والله , المشكلة ف مجتمع متخلف اتعود دايما انه يتعامل مع اى كيان انثوى على إنه تابع , على انه دايما محتاج مكمل ,
 انا تقريبا مشكلتى بتنحصر ف  انى لحد دلوئتى ما قابلتش الراجل اللى بتمنى انى أكمل حياتى معاه ,
لحد دلوئتى ما قابلتش الراجل اللى بحلم بيه ,
انا مش هرضيهم على حساب نفسى ,
ولا اجى على نفسى علشان خاطر حد ,
انا كده , ومش هتغير , ومش هوافق ابدا انى اكون بطلة حدوتة سخيفة بتخلص بصورة سمجة بتتلخص ف برواز متعلق على حيطة جوا صالون وانا لابسة الفستان الابيض وجنبى سبع البرومبة
انا مش هقبل على نفسى ابدا إنى اقتنع بالقول الفلكلورى المصرى بتاع  ضل راجل ولا ضل حيطة ,لان ساعات كتيرأووووى بيكون ضل الحيطة احسن وافضل مليووووووون مرة من ضل راجل مفيش من وراة منفعة ,
من ضل راجل بتاع مصلحته ,
من ضل راجل انانى همجى باصص لجسمى من بره ومش شايفنى من جوه ,
من ضل راجل بيتعامل معايا على انى سلعة رخيصة , راح اشتراها علشان يحطها ف بيتة تربى له عياله , ويدور هو بره على حل شعره
من ضل راجل متطفل يقبل يعيش عالة عليا واشتغل انا واصرف عليه وعلى عياله ,
من ضل راجل كداب , غبى , عينه زايغة  و و و و و ................
من ضل اى راجل بس من برة , لكن من جواه لا يمت للرجولة بصلة
أنا مش بعمم ولا بتكلم على ان كل النماذج اللى زى الزفت دى اللى انا قلتها هى كل الرجالة
لا خالص على فكرة , علشان بس انا عارفة رأى الرجالة هيكون إيه ؟ وإيه نوعية الشتايم والالقاب اللى هينعتونى بيها لمجرد إنى إتجرأت ووصفت بعض منهم بالأوصاف دى
أنا اصلا بكره نظرية التعميم وزى ما فى راجل وحش أكيد فى راجل كويس
ونفس الكلام للبنات برضه ولاى حاجة ولكل حاجة على وش الارض.فى الكويس وفى الوحش.( ده بس للتوضيح ليا إلا )
الموضوع بمنتهى البساطة  إنى مش هتجوز غير الراجل اللى يملا عينى وقلبى وكل حواسى كمان ,
الراجل اللى يحبنى واحبه , الراجل اللى يعاملنى على انى اميرة علشان اخلية تاج على راسى
الراجل اللى هيكون كل اهلى وناسى واكون انا كل عيلته ودنيته
الراجل اللى احس معاه بالامان لمجرد بس ان اسمى اقترن بأسمه فى قسيمة الجواز
ولو ما لئيتش الراجل ده , يبئا قلة الجواز احسن
واللى عاجبة اهلا وسهلا , واللى مش عاجبة إن شالله ما عجبه
ويقدر بمنتهى البساطة يخبط دماغة ف الحيط , يمكن لما يخبط دماغة يفوق ويحس بذنبه , على انه بيتهم برىء قبل ما تثبت إدانته .

هناك تعليقان (2):

  1. لالا مش مذنبة خالث ^__^
    الجواز رزق ربنا وحده الرزاق اللي بيرزق في الميعاد والوقت المناسب
    ولكن الانسان عَجْول !!

    ردحذف
  2. رائعة
    ما شاء الله عليكى
    مبروك
    سعيدة انى اتعرفت على مدونتك

    ردحذف