الخميس، 9 مايو 2013

اتوبيس الاحلام :)


النهارده إسكندريه كانت بتضحك على غير العاده
بعد الشغل روحت اشترى حاجات
  وانا ماشيه ف الشارع حاسه الناس مختلفيين  فرحانين كده ومبسوطين
خلصت مشوارى وقررت بعد غياب دام لاكتر من 8 شهور انى اركب باص
  " والله بعوده "
ركبت ف الكنبه اللى ف اخر الباص مع حالى كده
  ركب مجموعة شباب وأخدوا بقية الكنبه  تأهبت انا بئا وقلت ف عقل بالى
" كويس أنا لسه شاريه جزمه جديده "
لقيت الشباب دول قعدوا وسابوا بينى وبينهم مسافه كبيره
  وواحد منهم وقف وما رضييش يقعد
إبتسمت كده ولقيتنى قعدت براحتى وأطمنت
شويه بنت جت وقفت راح الشاب اللى ف الكرسى اللى قدامى قام وقف وقعدها وهو مبتسم كده وفرحان
 
حسيت انى ف اتوبيس الاحلام مش ممكن ده يكون اتوبيس نقل عام أبدا
 
طول الطريق وانا بقول ف بالى ليه كل شباب مصر ما يبئوش زى الشباب دول
 
ايه كمية الاخلاق دى اللى عندهم
وف "سرى طوبعا " دعيت لهم ودعيت لاهلهم اللى ربوهم وللبيئه الصالحه اللى طلعوا منها
"لما تركب مواصله زحمه " اقف وقعد البنت , الست الكبيره , الراجل العجوز اللى واقفين انت لسه شباب خليك " راجل " هتكسب دعوه حلوه طالعه من القلب
لما تقعد جنب بنت ف مواصله " إحترم نفسك" واقعد كويس هتفرق معاها جدا صدقنى
 
المواصلات العامه ليك وليا ولكل الناس ادى اللى حواليك مساحه وما تضايقهومش هتريح وتستريح
 

هناك تعليق واحد:

  1. يااااااااااااا انا بنبسط اوى لما حد بيعمل كده

    وبنسبط لما ابقي في مترو السيدات واقوم لحد تعبان حتى لو شابه بتفرق وبيدعوا دعوه صادقه فعلاااااااااااااا :)

    بسطينى ووحشتنيى يا سمسم

    ردحذف