الأربعاء، 26 أكتوبر 2011

الحلقة الثانية عشر



(يوميات سهتانة فى الأرياف )
سهتانة : الله بقى ؟ ودة ايه دة ان شاء الله ؟ ومين اللى ماشى ورايا دة من ساعة ما نزلت من بيتنا ؟ هاااااا وانا مالى ؟ بس لو جه ناحيتى؟؟؟؟ يبقى هو اللى جنى على نفسة , هااااااااا بس كدة ,
لو سمحت العربية اللى طالعة فين ؟
المنادى : العربية البيضا اللى هناك دى يا ابله
سهتانة : متشكرة اوى ,
يىىىىىىىىىى هى العربية فاضية وانا اول واحدة اركب , ايه ياربى دة بس هى المسألة ناقصة عطله, هااااااااا أمرى لله , الله ايه دة ؟ دة اللى كان ماشى ورايا جاى ناحية العربية , الله الله ؟ انا خايفة اووووى ؟ طيب اعمل ايه يارب بس ؟ اكلم ابويا ولا الواد هدهد الكلب ؟
الشاب : السلام عليكم
سهتانة : ( فى خوف شديد ) : ولا سلام ولا كلام هى حصلت يا جدع انت كمان ولا ايه ؟ والله لو ما ارتجعت عنى لا انا راقعة بالصوت الحيانى ولامه عليك امة لا اله الا الله , الله الله ؟ انت بتعمل ايه ؟ هتركب كمان ؟
الشاب : على فكرة انا قلت لك السلام عليكم وحضرتك ما ردتيش ؟
سهتانة : ( مقاطعة ) : وارد عليك ليه؟ وبمناسبة ايه ؟ ايه تلاقيح الجتت دى يارب اللى على الصبح
الشاب : لا حول ولا قوة الا بالله , طيب ممكن تسمعينى يا سهتانة ؟
سهتانة : الله الله الله ؟ وعارف اسمى كمان ؟ انطق رد انت تعرف اسمى منين ؟
الشاب : ما هو انتى لو تسكتى شوية وتهدى كدة وتسمعينى هتعرفى كل حاجة لكن انتى للاسف لوكلوك لوكلوك , يا سااااااااااتر ايه دة؟
سهتانة : اتفضل ادينى سكت اهو
الشاب : بصى يا ستى , انا الدكتور طارق , انا لسة جاى عندكم البلد من شهر متعين جديد فى المستشفى العام اللى فى بلدكم ,
سهتانة : المستشفى العام ؟؟؟؟؟ اااااااااااة المستشفى اللى كانت محجوزة فيها خالتى ام مبروكة , ايوا ايوا
طارق: مظبووووووووط عليكى نور
سهتانة : وعاوز ايه بقى حضرتك يا دكتور طارق؟ وياريت بسرعة لانة ما ينفعش اقعد اتكلم معاك كدة وش فى الميكروباص
طارق : وش؟ وفى الميكروباص ؟ ههههههههه ماشى يا ستى , بصى بقا انا من اول ما عينى وقعت عليكى وانا مش عارف ايه اللى جرالى ؟ بجد انا مش عارف مالى وايه اللى بيحصلى دة ؟
سهتانة : مش عارف؟ مش عارف ايه يا جدع انت ؟ ما تتكلم دوغرى وتفهمنى انت عاوز منى ايه ؟
طارق: يا سااااااااتر انتى علطول حمئية كدة ؟
سهتانة : اة علطول حمئية كدة , وبقولك ايه الركاب بدأت تيجى وانا مش عاوزة مشاكل , اسكت بقا الله لا يسيئك,
طارق: طيب انا عاوز اتكلم معاكى ,
سهتانة : تتكلم معايا ؟ لا معلش يا خفيف , ماليش مزاج
طارق : لا انا هتكلم وانتى هتسمعينى
سهتانة : هو بالعافية ولا ايه , اسكت اسكت الا البنت اللى جاية دى جارتى اسكت بقا ,
اهلا اهلا يا ابتسام تعالى جنبى يا حبيبتى , عن اذنك والنبى يا اخويا اتاخر كدة فى اخر الكرسى , تعالى يا حبيبتى عاملة ايه وواحشانى والله وامك عاملة اية ؟
طارق ؟ اتكبس طبعا , ومش عارف هى بتعمل معاه كدة ليه , هو من جواة فرحان ان سهتانة صدته وملكتش معاة
سهتانة ؟ هتفرقع من جنابها كان نفسها العربية تفضل فاضية شوية لحد ما طارق يقولها هو عاوز منها ايه ,
جه المكان اللى بتنزل فيه سهتانة , وللاسف ما نزلش طارق وراها زى ما هى اتوقعت , راحت شغلها وكانت مشغوووووولة اوى , طارق على بالها طول اليوم , بتفتكر طريقته وتضحك , جرأتة عجباها اوى ,
خلصت سهتانة الشغل وطلعت على المستشفى علشان تطل على خالتها ام مبروكة
وهناك بقا ,,,,,,,,,,
سهتانة : مساء الخير ازيك يا خالتى ؟ عاملة ايه النهاردة
ام مبروكة : انا بخير يا حبيبتى , تعبتك يا بنتى معايا والله ,
سهتانة : عيب يا خالتى ما تقوليش كدة احنا اهل , الا هى مبروكة فين ؟
ام مبروكة : راحت الحمام يا اختى وجاية
سهتانة : طيب , يلا بقا قومى لنا بالسلامة
ام مبروكة : ربنا يسهل يا حبيبتى
سهتانة: ان شاء الله ,
وفجأأأأأأأأأأأأأأأة
دخل الدكتور طارق اوضة الست ام مبروكة ,
طارق: ها ازيك يا ست الكل النهاردة؟
ام مبروكة : الحمد لله يا حبيبى , ربنا يباركلك يا دكتور ,
طارق: ربنا يخليكى , دعواتك بقا يا حاجة
ام مبروكة : دعيالك يا حبيبى انت وعيالى وكل الناس , ربنا ينولكم اللى فى بالكم
طارق: الله ايوه دى احسن دعوة والله يا حاجة
ام مبروكة : ربنا يباركلك ,
سهتانة : طيب يا خالتى انا هروح ابص على مبروكة واجى
ام مبروكة : طيب يا حبيبتى روحى
طارق : يا سهتانة يا سهتانة ؟
سهتانة : (بكسوف) نعم ؟
طارق: هو انا مش هكمل كلامى ولا ايه ؟
سهتانة : كلام ايه ان شاء الله ؟
طارق: باقى كلامى
سهتانة : طيب اتفضل بس بسرعة لو سمحت
طارق : بصى يا ستى من غير رغى وكلام كبير انا معجب بيكى وعاوز ارتبط بيكى .
سهتانة: معجب؟ وترتبط؟ دة متى وفين ان شاء الله
طارق : اقولك , انا من ساعة ما شوفتك وزى ما قلت لك ,حاسس انى لقيت اللى بدور عليه , حنيتك على الحاجة ام مبروكة , خوفك على مبروكة بنتها , طيبتك , احساسك بالناس ,. كل الحاجات دى يا سهتانة شدانى اوى , دة غير كمان احساسى بروحك الحلوة ,
سهتانة : اة ؟ وبعدين ؟
طارق: انا عاوز نتعرف على بعض اكتر
سهتانة : اكتر ازاى يعنى ؟
طارق: بصى يا ستى مبدئيا كدة وعلى الماشى انا طارق عبد العزيز – 30 سنة – اصلا اصلا من اسكندريه , وتعينى جه عندكم فى البلد هنا ودة لحظى طبعا
سهتانة : اسكندريه ؟؟؟؟؟الله انا بحب البلد دى اوى
طارق : وهى كمان بتحبك والله يا سهتانة ,
سهتانة : ضحكت , طيب وبعدين بقا ؟ بعد ما اتعرفنا؟
طارق: بصى يا ستى , انا بس كان كل اللى هاممنى اعرف انتى متقبلانى يعنى ولا لا ؟ وبعد كدة اكيد هاجى علشان اقابل والدك واطلبك منه     طيب دلوقتى ممكن اخد رقم موبايلك علشان نتعرف على بعض اكتر, دة لو مش هيضايقك يعنى ؟
سهتانة : بقولك ايه ؟ انا ماليش فى السكك دى  , وياريت بقه بلاش كلام كتير , ولا تاخد موبايلى ولا تاخد مقاس جزمتى ,وقفل بقا علشان مبروكة جت اهه,
مبروكة : الله ؟سهتانة ؟ انتى جيتى امتى يا بنتى ؟
سهتانة : انا انا انا ..............
مبروكة : الله مالك يا بنتى ؟. ايوة انتى اومال مين ؟
ازيك يا دكتور ؟ والله انا بشكر حضرتك جدا على خدماتك
طارق: لا شكر على واجب , ربنا يتمم شفاء الست الوالدة ان شاء الله
مبروكة : ربنا يخليك ,طيب عن اذن حضرتك بقا , يلا بينا يا سهتانة
سهتانة : يلا
مبروكة: الله مالك يا بت؟ فيكى ايه ؟ ومال وشك اصفر كدة ؟
سهتانة : اسكتتتتتتتتى , اللى جرالى يا مبروكة النهاردة مكنش عالبال ولا عالخاطر يا ختى ,
مبروكة : خيييييييير ؟ فى ايه يا بت قلقتينى ؟
سهتانة: بصى يا ستى , صلى على حضرة النبى
مبروكة : اللهم صلى عليه
وحكت سهتانة لمبروكة كل اللى حصل لها مع الدكتور طارق
مبروكة : جدعة يا بت يا سهتانة انك صدتيه فى الكلام , احنا يا اختى مش اد بتوع البندر ولا اد عمايلهم السودة , انتى كدة رميتى الكورة فى ملعبة , والله شارى اهلا وسهلا بيه , ناوى يلعب ويتسلى يدور يا اختى على حد شبهة احنا مش بتوع المسخرة دى
سهتانة : اة فعلا , بس انتى يعنى تتوقعى ايه ؟
مبروكة : مش عارفة يا بت .؟ اصل احنا ما نعرفوش دى كل الحدوتة يومين تلاتة , مش عارفة , سيبى الموضوع على ربنا واللى فيه الخير ربنا يكتبهولك ياااااااااااارب يا سهتانة يا بنت حميدة
سهتانة : يارب يا اختى يارب
خلصت سهتانة الزيارة , وروحت على بيتها علطول , وطول الطريق بتفكر فى اللى حصلها , يا ترى الدكتور طارق بيتكلم بجد وغرضة شريف ؟ ولا بيتسلى ؟ ياترى هيقابل ابوها بجد؟ ولا هيخلع كدة وخلاص توتة توتة وخلصت الحدوتة ؟مكنش قدام سهتانة غير انها تسمع كلام مبروكة صاحبتها واختها , تسيب الموضوع على ربنا , واللى فيه الخير اكيد ربنا هيقدمهولها ان شاء الله ,
ام سهتانة : ايه يا بنتى ام مبروكة عاملة ايه دلوقتى ؟
سهتانة : ايه ؟
ام سهتانة : بقولك يا بت ام مبروكة عاملة ايه ؟ اصلى ما عرفتش اروحلها النهاردة غسلت وعملت الغدا وجسمى ريح ,
سهتانة : اة اة كويسة
ام سهتانة : فى ايه يا بت مالك ؟ مسهمه كدة ليه ؟
سهتانة : يووووه بقا يا اما وانا هسهم ليه يعنى ؟ مفيش , تعبانة بس من الشغل شوية ,
ام سهتانة : طيب يا اختى احط لك تاكلى ؟ ولا هتستنى ابوكى واخوكى المعدول ؟
سهتانة : لا ماليش نفس , انا هدخل اريح شوية ولما يجى ابويا والواد هدهد ابقى صحينى ,
ام سهتانة : ماشى يا بنتى , بس انتى متأكدة ان انتى مفيكيش حاجة ؟
سهتانة : لا يا اما , مافيش حاجة ,
ام سهتانة : تحط ايدها على أورة بنتها , تكونيش عيانة يا بت ؟ مالك مسخسخة كدة لية ؟
سهتانة : اصل الدنيا حر ,يلا انا طالعة اوضتى اريح شوية
ام سهتانة مش عارفة بنتها مالها ؟ وايه اللى جرالها ؟ ها باليد حيله ,
ابو سهتانة جه بالسلامة والواد هدهد جه من رحلة الصيد بتاعتة وبرضة ما اصطادش ولا سمكاية يتيمة , وراحت الست ام سهتانة على اوضة سهتانة علشان تصحيها ,
ام سهتانة : يلا يا سوسو , يلا يا حبيبتى علشان تتغدى ,الله انتى مفنجله كدة ليه ؟ انتى مش قلتى هتريحى شوية ؟
سهتانة : اة مانا ما جاليش نوم , ومش عاوزة اكل ماليش نفس
ام سهتانة : لا لحد كدة بقا وفهمينى , مالك فيكى ايه ؟ دة انتى كنتى بتاكلى تلات اربع مرات , انتى لا ليكى نفس تاكلى , ولا ليكى مزاج تنامى , مين اللى طير النوم من عينك ؟ وسد نفسك يا ضنايا ؟
سهتانة : الله بقا يا اما , هو فى ايه ؟بقولك ماليش نفس , عادى يعنى , مش لازم يكون فى سبب
ام سهتانة : طيب قومى تعالى اقعدى معانا وماتاكليش ,
سهتانة : لا انا هريح شوية , بس والنبى يا اما وانتى خارجة شغلى لى التسجيل
اسمع شوية اغانى ,
ام سهتانة : اغانى ؟ وماله , ماشى يا سهتانة خليكى على هواكى
سهتانة : شغلى التسجيل وطفى النور وانتى طالعة
ام سهتانة : حااااااااااااضر
نزلت الست ام سهتانة وهى مستغربة من حالة بنتها , ومش فاهمة حاجة, ومش عارفة حاجة ,
اتغدت ام سهتانة وجوزها وهدهد , وشوية وابو سهتانة نزل القهوة يقعد مع اصحابة , ودخل هيما ينام , والست ام سهتانة بتتفرج على التليفزيون ,
نزلت سهتانة علشان تاكل وبتتفرج على التليفزيون مع امها , خبط باب البيت وقامت ام سهتانة تفتح, لقت ابو سهتانة بيقولها خشى جوة يا ولية ووسعى السكة معايا ناس ,
ام سهتانة : ناس مين يا اخويا ؟
ابو سهتانة : بعدين مش وقتة , سكة يا وليه
ام سهتانة : حاضر يا اخويا , تعالى يا سهتانة نطلع فوق احنا
سهتانة : مين يا اما اللى مع ابويا دول
ام سهتانة : ولا اعرف ؟ ولا قالى حاجة , قال يا خبر النهاردة بفلوس بكرة هيبقى ببلاش ,
سهتانة : ببلاش ؟ ماشى , ( فى سرها ) يكونش الدكتور طارق ؟
معقول ؟ يكون هو ؟

يتبع
Asmah Ghazal

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق