الجمعة، 5 أغسطس 2011

مسلسل يوميات سهتانة فى الأرياف ..........


الحلقة الثانية ( يوميات سهتانة ف الارياف )
( بيت سهتانة )
الديك :كوكوكوكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
الراديو :يا صباح الخيير ياللى معانا ياللى معانا ------- الكروان غنا وصحانا وصحاناااااااااااااااااااااااااااااااااااا
المنبة : اواواواواوواواوواواوواواوواا
سهتانة : يااااااااااااا  انا لازم اغير المنبة دة دة مش منبه دة كابوس ربنا يسامحك يا أما جايبالى منبة جرسة سرينة اسعاف . يلا ما علينا صباح الفل يا بت يا سوسو نهارك نادى ان شاء الله                                     ( اه ماهو ما فيش حد يصبح عليا ولا يتف ف وشى حتى )
هيه  اصطبحنا وصبح الملك لله – الميه مقطوعة ولا ايه  يادى النهاااااااااااااااااااااااار
يا ام برغوووووووووووت – انتى يا ست يا ام برغووووووووووووووووت
ام برغوت : ميييييييييييييييييين بينادى ع الصبح (دة صوت اللى تتسرع سهتانة) – ايوة يا حبيبتى ربنا يسعدك يارب وافرح بيكى واشوفك عرووووسة .
سهتانة : شكرا يا أم برعوت بس ممكن يعنى دة لو سمحتى يعنى تقفلى حنفية السبيل اللى مطلوقة عندك –علشان اغسل وشى
ام برغوت : اخص عليا اخص .والنبى يا اختى كنت ناقعة جلاليب عمك ابو برغوت ونسيت الميا مفتوحة عليهم . حاضر يا حبيبتى  غالى والطلب رخيص
( امتى نرتاح منك بقا يا شيخة وتتهببى وتتجوزى وتفارقينا ) طبعا دة بصوت واطى
سهتانة : يارب  بحق الصباح الجديد  تنقذنى من اللى انا فيه دة بقا ياااااااااااااااااارب.
(الشارع )
بيببببببببببببببببببببببببب اعواااااااااااااااااااااا اوعى السررررررررررررررررررررررريع
سهتانة : ايوة  من فضلك الميكروباص اللى طالع فين
زقله (المنادى ): ايوا يا ابلة العربية الحمرا اللى هناك دى
سهتانة : السلام عليكم ( وهى بتركب الميكروباص )
الركاب : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاااااااااااااته.
عيد (سواق الميكروباص ) : ( يغنى ) لو مكنتش انت تدلعنى – مين هيدلعععععععننننننننى                    الللله عليك يا ديدو يا جااااااااااامد اووووووووووووووووووووووووووووووووى
سهتانة : اعوذ بالله من غضب الله والنبى ياريس احنا لسة صاحيين من النوم ومش ناقصة الله يخليك
عيد : يبص لسهتانة بغيظ ( بقولك ايه يا ابله انتى اول ما بتصحى من النوم ولا مؤاخذة بتعملى ايه )
سهتانة : بعمل ايه ف اية يعنى ---- انا مش فاهماك حضرتك
عيد : حضرتك ؟؟؟؟هع هع هع هع ومااااااااااااااله مش وحش برضة – اقولك انا ....                           مش بتدخلى دورة الميا ولا مؤاخذة وكدة يعنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الركاب : ههههههههههههههههههههه الله يحظك يا اسطى هههههههههههههه
سهتانة : لو سمحت وايه علاقة دة بدة دلوقتى انت عاوز ايه بالظبط؟ انا مش فاهماك خالص على فكرة  حضرتك ؟؟؟؟؟؟؟؟
عيد: (يغنى تاااااانى )بشويش عليا ااااااااااااااااااا دة انا وحدانيه هههههههههه الله قصدى وحدانى –
اهو انا يا ابلة بالصلاة ع النبى كدة الغنا بالنسبة لى زى دورة الميا بالنسبة لك .
وبعدين ما الميكروباص مليان ناس اشموعنا انتى يعنى اللى اتحمئتى اوى ااااااااااااااااااااه انتى متعصبة يا ابله وانا عرفت ليه هههههههههههههههه انتى مش متجوزة يا ابلة ولا مؤاخذة عانس يعنى صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الركاب : اااااااااااااااااااااه ربنا يسعدهاااااااا  – والنبى زى الفل –
سهتانة : ايه ايه ايه انت وهو وهى بيتهيالى دى حياتى الشخصية ومحدش يدخل ف حياة حد الشخصية
اعوذ بالله ( انا يارب هلاحقها منين ولا منين بس امى ولا الجيران ولا السواااااااااااااااااق
(رحمتك ياااااااااااارب)
على جنب لو سمحت  نزلنى هنا دة المشى ف نقحة الشمس ارحم – عدينى لو سمحت ونزلنى – جتكم القرف .

                                                                  يتبع ,,,,,,,,,
Asmah Ghazal
                                                                                 
(2)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق