الثلاثاء، 30 أغسطس 2011

الحلقة السادسة


الحلقة السادسة ( يوميات سهتانة فى الارياف )

بتروح الست ام سهتانه علشان تفتح الباب
أم سهتانة : مين ؟؟؟؟؟؟
ابو سهتانة : انا يا وليه – يعنى هو مين بيجيلكوا ولا بيبص ف وشكم حتى
ام سهتانة : حمد الله ع السلامه يا ابو سوسو
ابو سهتانة : الله يسلمك – يلا بسرعة حضرى لى الغدا الا انا وااااااااااااقع من الجوع النهاردة وحاسس انى ماكلتش بقالى سنتين
ام سهتانة : أسم الله عليك يأخويا – عيونى خمس دقايق وهحضر الاكل
تجهز الست ام سهتانة الطبليه وتنادى على سهتانة وهدهد اخو سهتانة الصغير  علشان يتغدوا مع بعضهم
إتلموا كلهم ع الطبليه وبيتغدوا مع بعض – بس سهتانة كالعادة سهتانة على روحها – وسرحانة ويتفكر فى موضوع المصيف اللى جت مبروكة صاحبتها قالت لها عليه دة – دار جوة عقل سهتانة الباطن التالى                                                                                               يا ترى ابويا هيوافق ؟ ولا هيرفض ؟؟؟؟ طيب لو وافق هيبقى خير وبركة – وهصيف واتدلع ع الاخر
طيب لو رفض؟؟؟؟؟؟؟؟ هتسكتى يا بت يا سهتانة ؟ ولا هيبقى ليكى موقف زى ما صاحبتك  البت مبروكة قالت لك عليه
أبو سهتانة : انتى يا بت يا سهتانة انتى سرحانة ف ايه كدة وماسة اللقمة ف ايدك دخلالك على ربع ساعة يا بت انتى يا بت .
سهتانة : ( بأضطراب شديد ) أااأااأاأأا لا يابابا مفيش حاجة انا باكل اهو ( وترمى اللقمة ف بقها )
ابو سهتانة : الله هو فى ايه وليه ؟ مالها البت مش على بعضها كدة ليه ؟
أم سهتانة : الله فى ايه يا ابو سهتانة – ماهى البت قاعدة وبتاكل اهو – وع العموم انت تاكل وهعمل لك كوباية الشاى المتينة وهكلمك ف موضوع كدة صغير هناخد رايك فيه
أبو سهتانة : موضوع ؟ موضوع ايه دة بقا ان شاء الله ؟ يكونش جى لك عريس يا بت ومكسوفة ههههههه
أم سهتانة : بتعوج بقها يمين وشمال ( حركة مصرية صميمة ) بلا نيله وقال على راى المثل الموكوس موكوس لو علقوا على راسه فانوس
سهتانة : بتبص شظرا لامها
أبو سهتانة : الحمد لله – تسلم ايدك يا ام سوسو – الشاى بقا يا حجة
ام سهتانة : صحة وعافيه على قلبك – حاضر
هدهد: اباااااااااااااااا انا هطلع بقا علشان عندى مطش كورة مع العيال صحابى
ابو سهتانة : اة اومال ايه ماهو دة اللى انت فالح فيه كورة ولعب وبس
هدهد: بكرة يا ابا تشوف الكورة اللى مش عاجباك دى – واراهنك يا ابا انى هبقى جدو التانى ان شاء الله
ابو سهتانة : ( بتريقه ) جدوووووووووهههههههه ولو عايز تهدو هات له جدوووووو
هدهد : ماشى يابا انا همشى بقا علشان الحق الماتش سلاااااااااام
أم سهتانة : انت يا واد يا هدهد ابقا هات لى كيس ملح وانت جى ياللى تتزغد .
هدهد : حاضر يا اما – سلام ياسوسو ادعى لى يا بت
سهتانة : ( فى سرها ) روح يا موكوس – ماشى يا حبيبى حاضر
ام سهتانة : قومى يا بت اغسلى المواعين على ما اقول لابوكى
سهتانة : حاضر يا اما – بس والنبى يا اما –وغلاوة النبى عندك لاتتحايلى عليه وتخليه يوافق – ماشى يا اما ؟
ام سهتانة : ربنا يستر يا بت
ام سهتانة : بقولك ايه يا حج – البت سهتانة مش عجبانى بقالها فترة كدة يا عين امها حساها زهقانة من البيت للشغل ومن الشغل للبيت –
ابو سهتانة : هااااااا وبعدين ؟
ام سهتانة : البت مبروكة صاحبتها جت لها النهاردة هنا ف البيت – وعزماها على المصيف
ابو سهتانة : عزماها على ايه ؟؟؟
ام سهتانة : ( بقلق ) ع المصيف يا حج
ابو سهتانة : عال والله قال ايه عزماها ع المصيف – وانتى يا وليه مش مكسوفة على دمك وانتى بتقولى عازماها ع المصيف ؟ انتى مش عارفة يا وليه ياللى مفيكيش مخ يعنى ايه مصيف ؟
ام سهتانة : لا عارفة يعنى بحر يا اخويا
ابو سهتانة : يعنى بحر يا اخويا ؟؟؟ ان شالله بحر يبلعك انتى وعيلتك يا ام مخ زنخ – المصيف يا وليه يعنى شباب وبنات–  يعنى تمشية بالليالى – يعنى معاكسات ومسخرة انتى عاوزة بنتك عنيها تتفتح ع المسخرة يا وليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ام سهتانة : لا يا اخويا – بس هى مش رايحة لوحدها دى رايحة مع صاحبتها اللى فى مقام اختها ومع عيلتها كلها كمان .
ابو سهتانة : لا معنديش بنات بيروحوا مصايف – سامعة ؟. معنديش بنات بتروح مصايف  0 قله حيا صحيح
ام سهتانة : طيب يا اخويا بلاش خلاص
طبعا سهتانة مش محتاجة تسمع الكلام من امها لان باباها ما اتوصاش وصوتة كان عالى جدا وهى سمعت كل كلمه حصلت
سهتانة L بتعيط ) هو ايه ياربى اللى بيحصل لى دة – هما ليه بيعملوا معايا كدة – بس انا مش هسكت – انا لازم ادافع عن حقى – لازم ما ابقاش سهتانة ولا سهيانه عن حقوقى تانى – انا هروح اتكلم معاه – هيحصل ايه يعنى ؟؟؟
سهتانة : يابا انا عاوزة اتكلم معاك
ابو سهتانة : تتكلمى معايا ف ايه يا هانم يا بتاعة المصايف
سهتانة : ( بعياط وشنتحة ) هو ماله المصيف يعنى يابا – حرام عليك انا زهقانة ومضايقة وانت عارف مبروكة صاحبتى كويس وعارف اهلها كلهم – والنبى يابا سايقة عليك النبى تسيبنى اروح اغير جو – انا مخنوقة وتعبانة بجد
ابو سهتانة : ومخنوقة من ايه بقا يا سهتانة الكلب مانتى بتشتغلى وسايبينك براحتك
سهتانة : انا حاسة انى مسجونة كل حاجة لا – عيب – غلط – حرام  - انا تعبت والله – انا مش زى البنات اللى ف سنى خالص – والله حرام عليكم – حرام عليكم يا ناس
ام سهتانة : طيب يا بت اهدى شوية لا تقعى من طولك – والنبى يا حج توافق
ابو سهتانة : طيب انا موافق ان سهتانة تروح المصيف بس بشرط واحد.............
ام سهتانة + سهتانة : ( فى نفس واحد ) شررررررط ؟ شرط ايه؟؟؟؟؟
                                    
                                      يتبع
Asmah Ghazal

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق